top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverhendrikvandeginste

Remberts vakantiedag

U zal het mij niet kwalijk nemen. Ik heb interesse voor lokale geschiedenis. Ik ben van Torhout en dan is het niet geheel vreemd dat ik weet dat het vandaag de feestdag van Sint-Rembert is. De man werd geboren in Torhout, of toch zeker in West-Vlaanderen. Kende een bewogen leven met vrij veel contact met Vikingen, voerde ook een oorlog, verkocht kerkschatten, enzovoort. Dat zouden we misschien allemaal niet weten, ware het niet dat hij ook zowat de eerste bekende geschiedkundige was die onze regio voortbracht. Hij beschreef het leven van zijn voorganger. Misschien het lot van de historicus dat hij heel wat minder bekend werd daardoor ten opzichte van die voorganger (Ansgar/Oscar).

Maar ik weid uit. We schrijven vandaag geschiedenis met iedereen die aan het project meewerkt. Op basis van wat de vrijwilligers vandaag doen, krijgen we morgen een beter inzicht in hoe het geweest is.

En misschien is Rembert vandaag wat verstrooid omwille van zijn feest. Maar de andere dagen van het jaar denk ik soms stiekem dat hij met goedkeurend oog naar beneden kijkt op ons werk (behalve dan ook nog op 11 juni want dan heeft hij nog eens een feestdag :-) ). Of hoe het misschien wel ingebakken is om te roepen: Waar is dat feestje...

23 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Klaar!

Nieuwjaarsbrief West-Vlaanderen verpoppt 2022

Een kalenderjaar is voorbij. We houden wat aan tradities en dus schrijven we net zoals vorig jaar een nieuwjaarsbrief. Daarin geven we een stand van zaken over hoe het is met het driejarig project 'We

bottom of page